De enige SEO-regel die je moet onthouden
en die zoekmachineoptimalisatie een stuk makkelijker maakt
Vroeger was alles beter.
De batterij van je Nokia ging 23,5 uur mee. Je was hip met ISDN in plaats van een inbelverbinding. En bovenaan Google staan was simpel: je verstopte dertig keer je keyword in je webtekst door witte letters op een witte achtergrond te zetten.
Dat waren nog eens tijden. Vergeleken met nu was het Google-algoritme een simpel sommetje. Je kon de zoekmachine foppen met schimmige trucjes als linkfarming, cloaking en het hierboven beschreven keyword stuffing.
Ook nette mensen zoals jij en ik zochten op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) het randje van het toelaatbare op. Je moest wel. Begin deze eeuw bestonden er nog geen social media, dus waren zoekmachines als AltaVista, Yahoo en Google de enige manier om gevonden te worden online. Bovenaan de zoekresultaten belanden, dát was het ultieme doel van elke website. Als dat niet lukte was er maar één legale manier om daar verandering in brengen: Google Adwords, oftewel: betalen om gezien te worden.
Gelukkig kwamen toen de social media
Twitter en Facebook doorbraken de hegemonie van Google. Hoera! Eindelijk konden we ook zonder een zoekmachine zichtbaar worden online. Via tijdlijnen waren we connected, 24/7 sinds 3-, 4- en 5G. We drinken met Twitter-vrienden cappuccino op een terras in Rome, doen via Facebook Live verslag van het concert van Ed Sheeran en delen op LinkedIn een vers geschreven blogje. Mensen zien je, ook zonder Google.
Toch wordt de zoekfunctie van Google nog steeds intensief gebruikt: bijna vier miljoen keer per minuut. De antwoorden worden steeds beter – met elke wijziging van het geheime algoritme wordt Google slimmer.
De laatste update nu ik dit blog schrijf is van maart 2017 en heet Fred, naar Fred Flintstone. Google vertelt nooit wat ze precies veranderen aan het algoritme, we krijgen alleen webmaster guidelines waaraan we ons te houden hebben om straf in de vorm van een lagere ranking te voorkomen.
Als we kijken naar websites die qua ranking flink te lijden kregen onder Fred, valt iets op. De meeste zijn contentsites (vooral blogs) met artikelen van slechte kwaliteit over sterk uiteenlopende onderwerpen. De artikelen zijn duidelijk alleen geschreven om inkomen te genereren uit advertenties en affiliaties. Goede content over een specifiek onderwerp, dat is wat Google wil zien én inmiddels goed op waarde kan beoordelen.
SEO is geen trukendoos meer. Google trapt niet meer in je gegoochel. Het algoritme van Google ziet er inmiddels, vrij vertaald, zo uit:
Doelgroep blij = Google blij
Dus wat is de beste SEO-tip die ik je kan geven?
Help je lezers.
Creëer een overzichtelijke website waarop jouw klanten makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.
Schrijf blogs waar ze iets aan hebben.
Vul je social media met content waar ze blij van worden.
That’s it.
Wees vriendelijk en behulpzaam. Net als vroeger, toen álles beter was.
Google is inmiddels volwassen genoeg om dat te snappen én te waarderen.