De enige SEO-regel die je moet onthouden

Behulpzaam en vriendelijk


en die zoekmachineoptimalisatie een stuk makkelijker maakt

 

Vroeger was alles beter.
De batterij van je Nokia ging 23,5 uur mee. Je was hip met ISDN in plaats van een inbelverbinding. En bovenaan Google staan was simpel: je verstopte dertig keer je keyword in je webtekst door witte letters op een witte achtergrond te zetten.

Dat waren nog eens tijden. Vergeleken met nu was het Google-algoritme een simpel sommetje. Je kon de zoekmachine foppen met schimmige trucjes als linkfarming, cloaking en het hierboven beschreven keyword stuffing.

Ook nette mensen zoals jij en ik zochten op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) het randje van het toelaatbare op. Je moest wel. Begin deze eeuw bestonden er nog geen social media, dus waren zoekmachines als AltaVista, Yahoo en Google de enige manier om gevonden te worden online. Bovenaan de zoekresultaten belanden, dát was het ultieme doel van elke website. Als dat niet lukte was er maar één legale manier om daar verandering in brengen: Google Adwords, oftewel: betalen om gezien te worden.

 

Gelukkig kwamen toen de social media

 

Twitter en Facebook doorbraken de hegemonie van Google. Hoera! Eindelijk konden we ook zonder een zoekmachine zichtbaar worden online. Via tijdlijnen waren we connected, 24/7 sinds 3-, 4- en 5G. We drinken met Twitter-vrienden cappuccino op een terras in Rome, doen via Facebook Live verslag van het concert van Ed Sheeran en delen op LinkedIn een vers geschreven blogje. Mensen zien je, ook zonder Google.

Toch wordt de zoekfunctie van Google nog steeds intensief gebruikt: bijna vier miljoen keer per minuut. De antwoorden worden steeds beter – met elke wijziging van het geheime algoritme wordt Google slimmer.

De laatste update nu ik dit blog schrijf is van maart 2017 en heet Fred, naar Fred Flintstone. Google vertelt nooit wat ze precies veranderen aan het algoritme, we krijgen alleen webmaster guidelines waaraan we ons te houden hebben om straf in de vorm van een lagere ranking te voorkomen.

Als we kijken naar websites die qua ranking flink te lijden kregen onder Fred, valt iets op. De meeste zijn contentsites (vooral blogs) met artikelen van slechte kwaliteit over sterk uiteenlopende onderwerpen. De artikelen zijn duidelijk alleen geschreven om inkomen te genereren uit advertenties en affiliaties. Goede content over een specifiek onderwerp, dat is wat Google wil zien én inmiddels goed op waarde kan beoordelen.

SEO is geen trukendoos meer. Google trapt niet meer in je gegoochel. Het algoritme van Google ziet er inmiddels, vrij vertaald, zo uit:

 

Doelgroep blij = Google blij

 

Dus wat is de beste SEO-tip die ik je kan geven?

Help je lezers.
Creëer een overzichtelijke website waarop jouw klanten makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.
Schrijf blogs waar ze iets aan hebben.
Vul je social media met content waar ze blij van worden.

That’s it.
Wees vriendelijk en behulpzaam. Net als vroeger, toen álles beter was.
Google is inmiddels volwassen genoeg om dat te snappen én te waarderen.

Meer blogs:

This is why you need to team up with Dwayne Johnson

If we want to achieve our goals, whether it’s in life or in business, why are we never doing the things we should be doing? If you want to have a six-figure income, why are you not making those sales calls?If you want to lose weight, why are you eating chocolate chip...

Marketing is human again. Bye bye, sales funnel

In his blog, 2019: The Most Human Year Because It Must Be Mark W. Schaefer refers to his new book Marketing Rebellion: The Most Human Company Wins. And I believe that, too. Marketing is finally human again. "The sales funnel is gone." Hear, hear. Three years ago I...

Wat te doen als je geen reacties op je blog krijgt?

Eén van de leukste dingen die ik mezelf ooit cadeau deed is de Museumkaart. Regelmatig schuifel ik langs de werken van bekende en minder bekende kunstenaars in het Rijksmuseum, Museum Arnhem of een ander fijn gebouw vol kunst, ergens in Nederland. Daar hangen ook...

Waarom zien we zo weinig van jou online?

Het lukt je maar niet om de content te creëren die je nodig hebt om zichtbaar te worden online. Je probeert het elke keer opnieuw: een blog schrijven, regelmatig posten op LinkedIn, een Instagram Story maken... je begint enthousiast, maar binnen no-time verslap je...

Don’t be vanilla

"Don't be vanilla," waarschuwde mijn business coach me. Vanille is saai en voorspelbaar. Als je altijd veilig voor vanille-ijs kiest, moet je geen ondernemer worden. Als life coach, hypotheekadviseur of hardlooptrainer verkoop je altijd een belofte. Een gelukkiger...

You had me at hello

Of: hoe je met vier mislukte huwelijken nieuwe klanten scoort     “Hello?”Jerry loopt een woonkamer vol gescheiden, verzuurde vrouwen binnen.“I’m looking for my wife.” De vrouwen vallen stil. Dorothy staat op en kijkt haar man verbaasd aan.Jerry richt zich...

Street art: de ongefilterde versie van jezelf

De mens creëert. Uit geldingsdrang of overtuiging. Uit woede of onmacht, uit liefde of verwondering. Kunst is wat ontstaat als dat wat in je binnenste rondwoedt, -zingt of -dwaalt, zich manifesteert. Kunst is overal. Ze beperkt zich niet tot de wanden van het...

Geen inspiratie? Hoezo? Heb je geen leven?

Al die 'geslaagde ondernemers' op Facebook en Instagram. Ze ontbijten met zelfgemaakte granola, lunchen drie sterren-veganistisch en zitten om wine-thirty aan de bubbels met hashtag workhardplayhard. Dan jij. Krijgt met moeite je hoofd uit de slaapstand, propt tussen...

Hoe kun je een blog herpubliceren zonder duplicate content-gezeik?

Google is streng.Tegen plagiaat treedt de zoekmachine hard op. Niet omdat Google zo’n groot rechtvaardigheidsgevoel heeft; hij wil kwaliteit leveren aan zoekers en filtert daarom alle dubbele resultaten (duplicate content) eruit en negeert vervolgens de jongste...

Contentmarketing: waardevolle strategie of gewoon een hippe trend?

In 2011 was contentmarketing de nieuwe trend in marketingland.Nog voordat argeloze internetters wisten wat ‘content’ was, hadden slimme marketingjongens de trend al omarmd als de kip met de gouden eieren. Bij marketingbureaus werkten plots contentspecialisten en...

Hoe vind je een goede tekstschrijver?

In drie stappen naar de perfecte match Op marketingprofs.com las ik een leuk artikel van blogger Richard Pelletier, How to Choose and Work With the Best Freelance Copywriters.Een feest van herkenning, dit artikel.Ik heb zelf ook vaak genoeg meegemaakt dat klanten óf...