Hoe kun je een blog herpubliceren zonder duplicate content-gezeik?

allium Quibble duplicate content fotocredit: Pixabay

Google is streng.
Tegen plagiaat treedt de zoekmachine hard op. Niet omdat Google zo’n groot rechtvaardigheidsgevoel heeft; hij wil kwaliteit leveren aan zoekers en filtert daarom alle dubbele resultaten (duplicate content) eruit en negeert vervolgens de jongste versies.

Als jij een tekst van iemand kopieert en je zet die vervolgens op je eigen website, dan zal Google jouw pagina niet tonen in de zoekresultaten.

Maar wat als je je eigen tekst op meerdere websites (of op meerdere plekken binnen je eigen website) wil publiceren?
Stel dat je gastblogger bent en je wil één van je eigen blogs plaatsen op een andere website? Of andersom, als je het artikel dat je voor een andere site schreef ook op je eigen website wil plaatsen.

 

Hoe voorkom je de ‘duplicate content’-indicatie van Google?

 

Ik heb vroeger heel wat dreigmailtjes verstuurd naar stoute websites. Copy-paste leek ze goedkoper dan een tekstschrijver inhuren.

Gelukkig trappen zoekmachines daar niet meer in. Google weet precies welke versie van de webtekst er het eerst was. De kopie wordt genegeerd en het artikel levert de website dus niks op.

 

Voor de legitieme herplaatsing van een tekst is een oplossing: de canonical tag. Dat is html-code met een link naar het originele artikel. Met de canonical tag zeg je tegen Google: hier vind je de primaire, officiële versie.

 

Hoe gebruik je de canonical-tag om duplicate content te omzeilen?

 

Plaats in de heading (in de html-code) van je blogartikel de link naar het originele artikel. Zoekmachines weten dan dat je niets gestolen hebt en dat je het eerdere artikel ook niet probeert te ‘outranken’.

De html-code die je moet plaatsen ziet er als volgt uit:

 

canonical tag html

 

Waarbij de link tussen aanhalingstekens de url is van het eerder verschenen artikel.

Door het plaatsen van de canonical link zeg je tegen de zoekmachine: dit is niet het originele artikel. Als mensen op zoek zijn naar deze informatie, laat ze dan vooral die andere pagina zien (waar de link naar verwijst).

 

Gebruik je Yoast SEO of een soortgelijke WordPress-plugin?

 

In de Yoast-plugin zit onder de knop Instellingen een apart veld waarin je de canonical url kunt invoeren.

 

Yoast SEO - Canonieke url

 

Met de canonical-tag kun je zelf bepalen welk artikel de bron is, oftewel de primaire url. Dus ga op zoek naar die artikelen die je ooit ergens hebt gepost. Ja, eindelijk heb je een legitieme reden om jezelf te googelen. Herschrijf de artikelen waar nodig en publiceer ze opnieuw. Het recyclen van oude content is één van de manieren om binnen 20 minuten een nieuwe blog online te hebben.

 

Dubbele content in webshops

 

Ook binnen je eigen website kun je de canonical-tag gebruiken, in geval van duplicate content. Vooral webshops met veel op elkaar lijkende artikelen (en dus ook teksten) hebben hier baat bij. Op het officiële Google Webmaster Blog staat hierover een interessant artikel: Reunifying duplicate content on your website.

 

Ga je één van de teksten verwijderen?

 

Maak dan een 301 redirect, waarmee je al het zoekverkeer op de oude url doorverwijst naar de nieuwe pagina.
Als je de premium-versie van Yoast hebt, dan helpt Yoast je bij het aanmaken van zo’n redirect. Een andere handige (gratis) WordPress-plugin voor het maken van een redirect is Redirection.

Meer weten? Google schreef dit artikel over duplicate content en rel=canonical.

Meer blogs:

This is why you need to team up with Dwayne Johnson

If we want to achieve our goals, whether it’s in life or in business, why are we never doing the things we should be doing? If you want to have a six-figure income, why are you not making those sales calls?If you want to lose weight, why are you eating chocolate chip...

Marketing is human again. Bye bye, sales funnel

In his blog, 2019: The Most Human Year Because It Must Be Mark W. Schaefer refers to his new book Marketing Rebellion: The Most Human Company Wins. And I believe that, too. Marketing is finally human again. "The sales funnel is gone." Hear, hear. Three years ago I...

Wat te doen als je geen reacties op je blog krijgt?

Eén van de leukste dingen die ik mezelf ooit cadeau deed is de Museumkaart. Regelmatig schuifel ik langs de werken van bekende en minder bekende kunstenaars in het Rijksmuseum, Museum Arnhem of een ander fijn gebouw vol kunst, ergens in Nederland. Daar hangen ook...

Waarom zien we zo weinig van jou online?

Het lukt je maar niet om de content te creëren die je nodig hebt om zichtbaar te worden online. Je probeert het elke keer opnieuw: een blog schrijven, regelmatig posten op LinkedIn, een Instagram Story maken... je begint enthousiast, maar binnen no-time verslap je...

Don’t be vanilla

"Don't be vanilla," waarschuwde mijn business coach me. Vanille is saai en voorspelbaar. Als je altijd veilig voor vanille-ijs kiest, moet je geen ondernemer worden. Als life coach, hypotheekadviseur of hardlooptrainer verkoop je altijd een belofte. Een gelukkiger...

You had me at hello

Of: hoe je met vier mislukte huwelijken nieuwe klanten scoort     “Hello?”Jerry loopt een woonkamer vol gescheiden, verzuurde vrouwen binnen.“I’m looking for my wife.” De vrouwen vallen stil. Dorothy staat op en kijkt haar man verbaasd aan.Jerry richt zich...

Street art: de ongefilterde versie van jezelf

De mens creëert. Uit geldingsdrang of overtuiging. Uit woede of onmacht, uit liefde of verwondering. Kunst is wat ontstaat als dat wat in je binnenste rondwoedt, -zingt of -dwaalt, zich manifesteert. Kunst is overal. Ze beperkt zich niet tot de wanden van het...

Geen inspiratie? Hoezo? Heb je geen leven?

Al die 'geslaagde ondernemers' op Facebook en Instagram. Ze ontbijten met zelfgemaakte granola, lunchen drie sterren-veganistisch en zitten om wine-thirty aan de bubbels met hashtag workhardplayhard. Dan jij. Krijgt met moeite je hoofd uit de slaapstand, propt tussen...

De enige SEO-regel die je moet onthouden

en die zoekmachineoptimalisatie een stuk makkelijker maakt   Vroeger was alles beter.De batterij van je Nokia ging 23,5 uur mee. Je was hip met ISDN in plaats van een inbelverbinding. En bovenaan Google staan was simpel: je verstopte dertig keer je keyword in je...

Contentmarketing: waardevolle strategie of gewoon een hippe trend?

In 2011 was contentmarketing de nieuwe trend in marketingland.Nog voordat argeloze internetters wisten wat ‘content’ was, hadden slimme marketingjongens de trend al omarmd als de kip met de gouden eieren. Bij marketingbureaus werkten plots contentspecialisten en...

Hoe vind je een goede tekstschrijver?

In drie stappen naar de perfecte match Op marketingprofs.com las ik een leuk artikel van blogger Richard Pelletier, How to Choose and Work With the Best Freelance Copywriters.Een feest van herkenning, dit artikel.Ik heb zelf ook vaak genoeg meegemaakt dat klanten óf...