Hoe kun je een blog herpubliceren zonder duplicate content-gezeik?

Google is streng.
Tegen plagiaat treedt de zoekmachine hard op. Niet omdat Google zo’n groot rechtvaardigheidsgevoel heeft; hij wil kwaliteit leveren aan zoekers en filtert daarom alle dubbele resultaten (duplicate content) eruit en negeert vervolgens de jongste versies.

Als jij een tekst van iemand kopieert en je zet die vervolgens op je eigen website, dan zal Google jouw pagina niet tonen in de zoekresultaten.

Maar wat als je je eigen tekst op meerdere websites (of op meerdere plekken binnen je eigen website) wil publiceren?
Stel dat je gastblogger bent en je wil één van je eigen blogs plaatsen op een andere website? Of andersom, als je het artikel dat je voor een andere site schreef ook op je eigen website wil plaatsen.

Hoe voorkom je de ‘duplicate content’-indicatie van Google?

Ik heb vroeger heel wat dreigmailtjes verstuurd naar stoute websites. Copy-paste leek ze goedkoper dan een tekstschrijver inhuren.
Gelukkig trappen zoekmachines daar niet meer in. Google weet precies welke versie van de webtekst er het eerst was. De kopie wordt genegeerd en het artikel levert de website dus niks op.

Voor de legitieme herplaatsing van een tekst is een oplossing: de canonical tag. Dat is html-code met een link naar het originele artikel. Met de canonical tag zeg je tegen Google: hier vind je de primaire, officiële versie.

Hoe gebruik je de canonical-tag om duplicate content te omzeilen?

Plaats in de heading (in de html-code) van je blogartikel de link naar het originele artikel. Zoekmachines weten dan dat je niets gestolen hebt en dat je het eerdere artikel ook niet probeert te ‘outranken’.

De html-code die je moet plaatsen ziet er als volgt uit:

canonical tag html

Waarbij de link tussen aanhalingstekens de url is van het eerder verschenen artikel.

Door het plaatsen van de canonical link zeg je tegen de zoekmachine: dit is niet het originele artikel. Als mensen op zoek zijn naar deze informatie, laat ze dan vooral die andere pagina zien (waar de link naar verwijst).

Gebruik je Yoast SEO of een soortgelijke WordPress-plugin?

In de Yoast-plugin zit onder de knop Instellingen een apart veld waarin je de canonical url kunt invoeren.

Yoast SEO - Canonieke urlMet de canonical-tag kun je zelf bepalen welk artikel de bron is, oftewel de primaire url. Dus ga op zoek naar die artikelen die je ooit ergens hebt gepost. Ja, eindelijk heb je een legitieme reden om jezelf te googelen. Herschrijf de artikelen waar nodig en publiceer ze opnieuw. Het recyclen van oude content is één van de manieren om binnen 20 minuten een nieuwe blog online te hebben.

Dubbele content in webshops

Ook binnen je eigen website kun je de canonical-tag gebruiken, in geval van duplicate content. Vooral webshops met veel op elkaar lijkende artikelen (en dus ook teksten) hebben hier baat bij. Op het officiële Google Webmaster Blog staat hierover een interessant artikel: Reunifying duplicate content on your website.

Ga je één van de teksten verwijderen?

Maak dan een 301 redirect, waarmee je al het zoekverkeer op de oude url doorverwijst naar de nieuwe pagina.
Als je de premium-versie van Yoast hebt, dan helpt Yoast je bij het aanmaken van zo’n redirect. Een andere handige (gratis) WordPress-plugin voor het maken van een redirect is Redirection.

Meer weten? Google schreef dit artikel over duplicate content en rel=canonical.

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact met me op

Ik ben er even niet. Stuur me een e-mail en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search