Wat te doen als je geen reacties op je blog krijgt?

Kauwgommeisje, Ineke Kaagman, Museum Arnhem

Eén van de leukste dingen die ik mezelf ooit cadeau deed is de Museumkaart. Regelmatig schuifel ik langs de werken van bekende en minder bekende kunstenaars in het Rijksmuseum, Museum Arnhem of een ander fijn gebouw vol kunst, ergens in Nederland.

Daar hangen ook stinkend lelijke schilderijen tussen. Ik begrijp niks van de poepkleuren, de mislukte gezichten of de wirwar aan onbeduidende lijnen en laat me dan ook graag rondleiden door een gesjeesde historicus of een audiotour-stem om erachter te komen wat een kunstwerk of de maker ervan bijzonder maakt. Soms begrijp ik het dan – tijdgeest, context, moeilijke techniek, z’n tijd ver vooruit. Soms nog steeds niet.

 

Maar maakt het eigenlijk uit wat ik ervan vind?

 

Artiesten en kunstenaars zijn niet bezig met wat ‘het publiek’ van hun werk vinden. In ieder geval niet als ze in hun atelier zitten, een nieuwe roman schrijven of in een muziekstudio aan hun volgende album werken.

Het enige moment waarop ze peentjes zweten is wanneer ze hun creatie aan de wereld tonen. Het is slechts een moment – al snel zijn ze weer bezig met de creatie van iets nieuws. Daarin ligt het plezier, in dat proces. Bezig zijn met ‘wat mensen ervan vinden’ zet een enorme rem op je creativiteit.

 

Focus op creatie – niet op reacties

 

Op onze eigen manier zijn we allemaal kunstenaars en artiesten. Een blog, een foto op Instagram, een nieuwe cursus voor je klanten: jij creëert het. Vooraf denk je na over wat je klanten willen en ook tijdens het redigeren en afwerken denk je aan je publiek. Maar het creatieproces zelf is van jou. That’s where the magic happens. Dat is waar je een stuk van jezelf in je werk stopt.

 

Schrijven, schilderen, fotograferen, koken, tekenen, zingen: geniet ervan. Hou je focus op creatie; reacties zijn een bijproduct. Denk niet na één blog waar niemand op reageert: zie je wel, ik kan het niet. Schrijf er gewoon nog één. En nog één. En nog één. Schrijf er honderd.

Andy Warhol zei het zo mooi:

 

 

Dit citaat zette mij er twee jaar geleden toe aan om meer te schrijven en vooral om meer te publiceren. Ik mag van mezelf ook niet meer zo lang sleutelen aan mijn blogs. Done is better than perfect, werd mijn mantra.

Zodra ik iets online heb gezet, is het klaar. Het maakt me niet uit of het gelezen wordt of niet. Ik geniet van het schrijven. Het oordelen laat ik aan anderen over.

Go blog.

Meer blogs:

This is why you need to team up with Dwayne Johnson

If we want to achieve our goals, whether it’s in life or in business, why are we never doing the things we should be doing? If you want to have a six-figure income, why are you not making those sales calls?If you want to lose weight, why are you eating chocolate chip...

Marketing is human again. Bye bye, sales funnel

In his blog, 2019: The Most Human Year Because It Must Be Mark W. Schaefer refers to his new book Marketing Rebellion: The Most Human Company Wins. And I believe that, too. Marketing is finally human again. "The sales funnel is gone." Hear, hear. Three years ago I...

Wat te doen als je geen reacties op je blog krijgt?

Eén van de leukste dingen die ik mezelf ooit cadeau deed is de Museumkaart. Regelmatig schuifel ik langs de werken van bekende en minder bekende kunstenaars in het Rijksmuseum, Museum Arnhem of een ander fijn gebouw vol kunst, ergens in Nederland. Daar hangen ook...

Waarom zien we zo weinig van jou online?

Online laat je veel klanten liggen, die door collega-ondernemers wél worden aangesproken met interessante blogs en professionele video’s. Het lukt je maar niet om de content te creëren die je nodig hebt om zichtbaar te worden online. Je probeert het elke keer opnieuw:...

Don’t be vanilla

"Don't be vanilla," waarschuwde mijn business coach me. Vanille is saai en voorspelbaar. Als je altijd veilig voor vanille-ijs kiest, moet je geen ondernemer worden. Als life coach, hypotheekadviseur of hardlooptrainer verkoop je altijd een belofte. Een gelukkiger...

You had me at hello

Of: hoe je met vier mislukte huwelijken nieuwe klanten scoort     “Hello?”Jerry loopt een woonkamer vol gescheiden, verzuurde vrouwen binnen.“I’m looking for my wife.” De vrouwen vallen stil. Dorothy staat op en kijkt haar man verbaasd aan.Jerry richt zich...

Street art: de ongefilterde versie van jezelf

De mens creëert. Uit geldingsdrang of overtuiging. Uit woede of onmacht, uit liefde of verwondering. Kunst is wat ontstaat als dat wat in je binnenste rondwoedt, -zingt of -dwaalt, zich manifesteert. Kunst is overal. Ze beperkt zich niet tot de wanden van het...

Geen inspiratie? Hoezo? Heb je geen leven?

Al die 'geslaagde ondernemers' op Facebook en Instagram. Ze ontbijten met zelfgemaakte granola, lunchen drie sterren-veganistisch en zitten om wine-thirty aan de bubbels met hashtag workhardplayhard. Dan jij. Krijgt met moeite je hoofd uit de slaapstand, propt tussen...

Hoe kun je een blog herpubliceren zonder duplicate content-gezeik?

Google is streng.Tegen plagiaat treedt de zoekmachine hard op. Niet omdat Google zo’n groot rechtvaardigheidsgevoel heeft; hij wil kwaliteit leveren aan zoekers en filtert daarom alle dubbele resultaten (duplicate content) eruit en negeert vervolgens de jongste...

De enige SEO-regel die je moet onthouden

en die zoekmachineoptimalisatie een stuk makkelijker maakt   Vroeger was alles beter.De batterij van je Nokia ging 23,5 uur mee. Je was hip met ISDN in plaats van een inbelverbinding. En bovenaan Google staan was simpel: je verstopte dertig keer je keyword in je...

Contentmarketing: waardevolle strategie of gewoon een hippe trend?

In 2011 was contentmarketing de nieuwe trend in marketingland.Nog voordat argeloze internetters wisten wat ‘content’ was, hadden slimme marketingjongens de trend al omarmd als de kip met de gouden eieren. Bij marketingbureaus werkten plots contentspecialisten en...

Hoe vind je een goede tekstschrijver?

In drie stappen naar de perfecte match Op marketingprofs.com las ik een leuk artikel van blogger Richard Pelletier, How to Choose and Work With the Best Freelance Copywriters.Een feest van herkenning, dit artikel.Ik heb zelf ook vaak genoeg meegemaakt dat klanten óf...