Hoe vind je een goede tekstschrijver?

In drie stappen naar de perfecte match

Op marketingprofs.com las ik een leuk artikel van blogger Richard Pelletier, How to Choose and Work With the Best Freelance Copywriters.
Een feest van herkenning, dit artikel.
Ik heb zelf ook vaak genoeg meegemaakt dat klanten óf geen flauw idee hebben hoe ze met een tekstschrijver moeten samenwerken óf dat ze er slechte ervaringen mee hebben.
Zo slecht kennelijk dat ze tijd en energie bleven verspillen aan het zelf ‘in elkaar flansen’ van hun zakelijke teksten.
Maar ja, waar vind je een deugdelijke schrijver? Hoe werkt dat? En wat kost dat?
Iedereen kan schrijven…toch?

De meeste succesvolle ondernemers zijn geboren verkopers.
Ze weten hun dienst, product of idee op overtuigende wijze en met veel enthousiasme aan de man of vrouw te brengen.
Maar wanneer je ze vraagt datzelfde verhaal op papier te zetten, klappen ze dicht.
Zo vlot de babbel, zo wollig de krabbel.

Je eigen webteksten schrijven is niet eenvoudig.

Het vergt inspanning en concentratie, je moet je kunnen inleven in (potentiële) klanten en uitkijken dat je niet verzandt in jargon en ‘wij-wij-wij’-gewauwel.
Nee, het is niet makkelijk om over jezelf te schrijven.
Dat geldt ook voor mij; ik schrijf binnen twee dagen alle webteksten voor een klant, maar met mijn eigen site ben ik weken zoet. Dus ik begrijp je goed als je kiest voor de samenwerking met een tekstschrijver.
Maar hoe werk je samen met zo’n creatief type?

Samenwerken met een creatief: hoofdpijn of openbaring?

Hoe je met een tekstschrijver moet samenwerken hangt altijd af van de opdracht, de omstandigheden en de wensen.
Dienen de teksten van de huidige website of brochure herschreven worden?
Of is er nog niet eens een site en zal in overleg met de ontwerper een goed verhaal in beeld en tekst moeten worden opgebouwd?
Moet je als opdrachtgever zelf alle informatie verzamelen en de tekstschrijver briefen, of zorgt de schrijver er zelf voor dat hij of zij de juiste input vergaart?
Uurtarief of projectprijs?
Hoeveel correctierondes zitten daarbij?
En wat als je de tekst echt niet goed vindt?

Het zijn vragen die in een kennismakingsgesprek van nog geen uur allemaal duidelijk beantwoord worden.
Of eigenlijk, zouden moeten worden.
Want hoe vanzelfsprekend ik het ook vind dat mijn klanten weten waar ze aan toe zijn, ik hoor vaak genoeg horrorscenario’s over zogenaamd professionele tekstschrijvers die alleen hun factuur foutloos en op tijd wisten te verzenden.

Hoe scheid je kaf van koren?

Tekstschrijvers: het zijn vaak óf zweverige creatieven (“Ik moet toch ergens mijn brood mee verdienen totdat mijn gedichtenbundel gepubliceerd wordt”) óf gesjeesde consultants met een ruim voldoende voor Nederlands (“ik heb al zoveel rapporten geschreven, schrijven gaat mij erg makkelijk af”).
Waar en hoe vind je een goede tekstschrijver?
Het is inderdaad zoals Pelletier schrijft: je ziet door de bomen het bos niet meer.
‘Freelance copywriter’ levert volgens hem een half miljoen hits op. De 163.000 hits van ‘tekstschrijver’ op de Nederlandstalige pagina’s van Google zijn er ook meer dan genoeg om enigszins van het pad te raken.
Hoe scheid je het kaf van het koren?

Stap 1: Gezond verstand.

Een tekstschrijver die je gouden bergen en driemaal meer omzet belooft met zijn teksten is óf te goed om waar te zijn óf aan de drugs.
Met alleen een webtekst ben je er niet. Een goede, zoekmachine geoptimaliseerde tekst is slechts één stap op het marketingpad.

Stap 2: Een goed gevoel.

Laat je dus geen gouden bergen beloven, maar bekijk en lees ander werk van de tekstschrijver.
Spreekt het je aan?
Past de stijl van de schrijver bij je bedrijf?
Heeft de tekstschrijver al eerder geschreven voor het medium in kwestie, voor de doelgroep, over het product of de dienst?

Stap 3: Een prettig gesprek.

Vraag altijd om een kennismakingsgesprek: is dit iemand met wie je een klik hebt?
Die snel begrijpt waar het binnen jouw organisatie om draait en wie je doelgroep is?
Die de juiste vragen stelt en snel tot de kern weet te komen?
Als je teveel tijd kwijt bent aan het op één lijn komen, kun je beter één van die andere 162.999 hits op Google proberen. Vertrouw op je onderbuikgevoel.

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact met me op

Ik ben er even niet. Stuur me een e-mail en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search