Hoe vind je een goede tekstschrijver?

Hoe vind je een goede tekstschrijver

In drie stappen naar de perfecte match

Op marketingprofs.com las ik een leuk artikel van blogger Richard Pelletier, How to Choose and Work With the Best Freelance Copywriters.
Een feest van herkenning, dit artikel.
Ik heb zelf ook vaak genoeg meegemaakt dat klanten óf geen flauw idee hebben hoe ze met een tekstschrijver moeten samenwerken óf dat ze er slechte ervaringen mee hebben.
Zo slecht kennelijk dat ze tijd en energie bleven verspillen aan het zelf ‘in elkaar flansen’ van hun zakelijke teksten.
Maar ja, waar vind je een deugdelijke schrijver? Hoe werkt dat? En wat kost dat?
Iedereen kan schrijven…toch?

De meeste succesvolle ondernemers zijn geboren verkopers.
Ze weten hun dienst, product of idee op overtuigende wijze en met veel enthousiasme aan de man of vrouw te brengen.
Maar wanneer je ze vraagt datzelfde verhaal op papier te zetten, klappen ze dicht.
Zo vlot de babbel, zo wollig de krabbel.

 

Je eigen webteksten schrijven is niet eenvoudig.

 

Het vergt inspanning en concentratie, je moet je kunnen inleven in (potentiële) klanten en uitkijken dat je niet verzandt in jargon en ‘wij-wij-wij’-gewauwel.
Nee, het is niet makkelijk om over jezelf te schrijven.
Dat geldt ook voor mij; ik schrijf binnen twee dagen alle webteksten voor een klant, maar met mijn eigen site ben ik weken zoet. Dus ik begrijp je goed als je kiest voor de samenwerking met een tekstschrijver.
Maar hoe werk je samen met zo’n creatief type?

 

Samenwerken met een creatief: hoofdpijn of openbaring?

 

Hoe je met een tekstschrijver moet samenwerken hangt altijd af van de opdracht, de omstandigheden en de wensen.
Dienen de teksten van de huidige website of brochure herschreven worden?
Of is er nog niet eens een site en zal in overleg met de ontwerper een goed verhaal in beeld en tekst moeten worden opgebouwd?
Moet je als opdrachtgever zelf alle informatie verzamelen en de tekstschrijver briefen, of zorgt de schrijver er zelf voor dat hij of zij de juiste input vergaart?
Uurtarief of projectprijs?
Hoeveel correctierondes zitten daarbij?
En wat als je de tekst echt niet goed vindt?

Het zijn vragen die in een kennismakingsgesprek van nog geen uur allemaal duidelijk beantwoord worden.
Of eigenlijk, zouden moeten worden.
Want hoe vanzelfsprekend ik het ook vind dat mijn klanten weten waar ze aan toe zijn, ik hoor vaak genoeg horrorscenario’s over zogenaamd professionele tekstschrijvers die alleen hun factuur foutloos en op tijd wisten te verzenden.

 

Hoe scheid je kaf van koren?

 

Tekstschrijvers: het zijn vaak óf zweverige creatieven (“Ik moet toch ergens mijn brood mee verdienen totdat mijn gedichtenbundel gepubliceerd wordt”) óf gesjeesde consultants met een ruim voldoende voor Nederlands (“ik heb al zoveel rapporten geschreven, schrijven gaat mij erg makkelijk af”).
Waar en hoe vind je een goede tekstschrijver?
Het is inderdaad zoals Pelletier schrijft: je ziet door de bomen het bos niet meer.
‘Freelance copywriter’ levert volgens hem een half miljoen hits op. De 163.000 hits van ’tekstschrijver’ op de Nederlandstalige pagina’s van Google zijn er ook meer dan genoeg om enigszins van het pad te raken.
Hoe scheid je het kaf van het koren?

 

Stap 1: Gezond verstand.

Een tekstschrijver die je gouden bergen en driemaal meer omzet belooft met zijn teksten is óf te goed om waar te zijn óf aan de drugs.
Met alleen een webtekst ben je er niet. Een goede, zoekmachine geoptimaliseerde tekst is slechts één stap op het marketingpad.

 

Stap 2: Een goed gevoel.

Laat je dus geen gouden bergen beloven, maar bekijk en lees ander werk van de tekstschrijver.
Spreekt het je aan?
Past de stijl van de schrijver bij je bedrijf?
Heeft de tekstschrijver al eerder geschreven voor het medium in kwestie, voor de doelgroep, over het product of de dienst?

 

Stap 3: Een prettig gesprek.

Vraag altijd om een kennismakingsgesprek: is dit iemand met wie je een klik hebt?
Die snel begrijpt waar het binnen jouw organisatie om draait en wie je doelgroep is?
Die de juiste vragen stelt en snel tot de kern weet te komen?
Als je teveel tijd kwijt bent aan het op één lijn komen, kun je beter één van die andere 162.999 hits op Google proberen. Vertrouw op je onderbuikgevoel.

Meer blogs:

This is why you need to team up with Dwayne Johnson

If we want to achieve our goals, whether it’s in life or in business, why are we never doing the things we should be doing? If you want to have a six-figure income, why are you not making those sales calls?If you want to lose weight, why are you eating chocolate chip...

Marketing is human again. Bye bye, sales funnel

In his blog, 2019: The Most Human Year Because It Must Be Mark W. Schaefer refers to his new book Marketing Rebellion: The Most Human Company Wins. And I believe that, too. Marketing is finally human again. "The sales funnel is gone." Hear, hear. Three years ago I...

Wat te doen als je geen reacties op je blog krijgt?

Eén van de leukste dingen die ik mezelf ooit cadeau deed is de Museumkaart. Regelmatig schuifel ik langs de werken van bekende en minder bekende kunstenaars in het Rijksmuseum, Museum Arnhem of een ander fijn gebouw vol kunst, ergens in Nederland. Daar hangen ook...

Waarom zien we zo weinig van jou online?

Het lukt je maar niet om de content te creëren die je nodig hebt om zichtbaar te worden online. Je probeert het elke keer opnieuw: een blog schrijven, regelmatig posten op LinkedIn, een Instagram Story maken... je begint enthousiast, maar binnen no-time verslap je...

Don’t be vanilla

"Don't be vanilla," waarschuwde mijn business coach me. Vanille is saai en voorspelbaar. Als je altijd veilig voor vanille-ijs kiest, moet je geen ondernemer worden. Als life coach, hypotheekadviseur of hardlooptrainer verkoop je altijd een belofte. Een gelukkiger...

You had me at hello

Of: hoe je met vier mislukte huwelijken nieuwe klanten scoort     “Hello?”Jerry loopt een woonkamer vol gescheiden, verzuurde vrouwen binnen.“I’m looking for my wife.” De vrouwen vallen stil. Dorothy staat op en kijkt haar man verbaasd aan.Jerry richt zich...

Street art: de ongefilterde versie van jezelf

De mens creëert. Uit geldingsdrang of overtuiging. Uit woede of onmacht, uit liefde of verwondering. Kunst is wat ontstaat als dat wat in je binnenste rondwoedt, -zingt of -dwaalt, zich manifesteert. Kunst is overal. Ze beperkt zich niet tot de wanden van het...

Geen inspiratie? Hoezo? Heb je geen leven?

Al die 'geslaagde ondernemers' op Facebook en Instagram. Ze ontbijten met zelfgemaakte granola, lunchen drie sterren-veganistisch en zitten om wine-thirty aan de bubbels met hashtag workhardplayhard. Dan jij. Krijgt met moeite je hoofd uit de slaapstand, propt tussen...

Hoe kun je een blog herpubliceren zonder duplicate content-gezeik?

Google is streng.Tegen plagiaat treedt de zoekmachine hard op. Niet omdat Google zo’n groot rechtvaardigheidsgevoel heeft; hij wil kwaliteit leveren aan zoekers en filtert daarom alle dubbele resultaten (duplicate content) eruit en negeert vervolgens de jongste...

De enige SEO-regel die je moet onthouden

en die zoekmachineoptimalisatie een stuk makkelijker maakt   Vroeger was alles beter.De batterij van je Nokia ging 23,5 uur mee. Je was hip met ISDN in plaats van een inbelverbinding. En bovenaan Google staan was simpel: je verstopte dertig keer je keyword in je...

Contentmarketing: waardevolle strategie of gewoon een hippe trend?

In 2011 was contentmarketing de nieuwe trend in marketingland.Nog voordat argeloze internetters wisten wat ‘content’ was, hadden slimme marketingjongens de trend al omarmd als de kip met de gouden eieren. Bij marketingbureaus werkten plots contentspecialisten en...