Geen inspiratie? Hoezo? Heb je geen leven?
Al die ‘geslaagde ondernemers’ op Facebook en Instagram. Ze ontbijten met zelfgemaakte granola, lunchen drie sterren-veganistisch en zitten om wine-thirty aan de bubbels met hashtag workhardplayhard.
Dan jij. Krijgt met moeite je hoofd uit de slaapstand, propt tussen de middag een kleffe boterham tussen je kaken en maakt ruzie met de koffieautomaat. Straks de boodschappen doen, koken, kinderen in bed krijgen, offerte maken voor een klant en de was opvouwen. Bloggen? Schrijven? Waarover?
En toch…
Toch zit jouw leven, privé en zakelijk, ook vol mooie plaatjes en interessante verhalen. Ook jij hebt luxe om je heen. Je moet het alleen leren zien.
Kijken, inzoomen, filtertje eroverheen en posten maar!
Wil je mij echt wijsmaken dat jij nooit iets bijzonders ziet om je heen? Mooie bloemen in een vaas, de zon op je bureau, een perfecte cappuccino… sta eens stil en neem de tijd ergens van te genieten. Maak er een foto van, zoals die Instagrammers ook doen. Pochen zij nou echt over hun perfecte leventje, of leggen ze gewoon de genietmomenten vast? Maakt het uit?
Probeer het eens. Kijk door je roze Instagram-bril naar de wereld om je heen. Maak een foto, filter alle rimpels, gluten en plastic boodschappentassen eruit et voilá: je hebt het mooie plaatje.
Weet je trouwens hoe veel tijd populaire Instagrammers en Youtubers bezig zijn met het photoshoppen, belichten en filteren van hun foto’s en video’s? Seriously. Heb je daar tijd en geduld voor? Ik niet.
Uiteindelijk gaat het niet om het plaatje
Het gaat om het verhaal erachter. En dan vooral het gevoel dat het verhaal oproept bij je volgers. Je volgers scrollen door hun tijdlijn om zichzelf een goed gevoel te geven. Ze zoeken herkenning en afleiding. Inspiratie of een nieuw inzicht. Ze staan even stil in hun eigen leven om in het leven van anderen te gluren. Als jij je doelgroep kent, weet je wat ze zoeken. Focus daar eens op, in plaats van op je eigen bad hair day.
Wil je inspiratie? Alsjeblieft, 8 keer inspiratie
waarvoor je niet verder hoeft te zoeken dan in je eigen leven
Er is al genoeg glamourous shit online: maak jij nou maar een post over het échte leven. Jouw leven.
Copy-paste deze beginnetjes en schrijf er een blog mee, of gebruik ze als bijschrift bij een foto.
→ FAQ
“Op feestjes praat ik niet vaak over werk. Maar als mensen me vragen wat ik doe en ik zeg dat ik <vul maar in> ben, vragen ze me altijd … “<aanvullen met antwoord en eventueel een paar tips.>
→ Klanten
“Dit is <naam klant>. Ze is <vul in> en kwam bij mij terecht via <vul in>. Ze had een probleem met <vul in>. Ik stelde voor <oplossing>. <Resultaat>. <Quote klant>.”
→ Lessen uit het leven zakelijk toepassen
Heb je een vage Tinderdate gehad? Ben je gevlucht voor een opdringerige verkoper bij Mediamarkt? Welke ondernemersles trek je uit die anekdote? Lijkt me een hilarisch stukje.
→ Recycle content
Vroeger veel geblogd? Recycle oude artikelen.
→ Jeugdherinneringen
“Als kind kwam ik vaak in …. Wat ik me goed herinner is <herinnering>.” Wat doet deze herinnering nu met je? Wat heb je ervan geleerd?
→ Logboek
Bloggen was ooit het bijhouden van een weblog, een soort online dagboek. Hoe ziet jouw dag er vandaag uit? Maak elk uur een foto en vertel wat we zien.
→ Handigheidjes
Weet je een handige app of andere tool waar je blij mee bent? Deel ‘m.
→ Ooit…
“Ooit wil ik <vul in droom>. Dan <detail van droom>.” Wat doe je om die droom te verwezenlijken? Waar geniet je nu van, zo lang die droom nog geen realiteit is?
Het leven is niet alleen maar rozengeur en maneschijn
Echtscheidingen, jammerende kinderen, lekke banden: het zijn gebeurtenissen die niet passen bij een groots en meeslepend leven, maar ze vormen wel het leven van alledag.
Zie de gebeurtenissen als verhalen. Verhalen die gedeeld mogen worden; ze zijn het bewijs dat je een leven hebt.
Natuurlijk zijn niet al die verhalen bruikbaar voor je zakelijke site, maar meer dan je denkt. Zeker als je inzoomt op hoe je met alle uitdagingen in je leven omgaat. Zo ben je in je werk waarschijnlijk ook. Jouw dagelijkse beslommeringen leveren niet elke dag een picture-perfect Instagramplaatje op. Tenzij je bereid bent zware filters in te zetten en jezelf photoshoppend door de dag heen te slaan.
Hou de onderwerpen van je content dichtbij jezelf. Een foto van dat Lego-blokje waar jij net met je blote voet bovenop stond, is een heerlijk herkenbaar verhaal. Wees jij maar gewoon jij, want dat is precies wat de wereld nodig heeft.