Geen inspiratie? Hoezo? Heb je geen leven?

streetart - inspiratie voor contentcreatie - fotocredit: Pixabay

Al die ‘geslaagde ondernemers’ op Facebook en Instagram. Ze ontbijten met zelfgemaakte granola, lunchen drie sterren-veganistisch en zitten om wine-thirty aan de bubbels met hashtag workhardplayhard.

Dan jij. Krijgt met moeite je hoofd uit de slaapstand, propt tussen de middag een kleffe boterham tussen je kaken en maakt ruzie met de koffieautomaat. Straks de boodschappen doen, koken, kinderen in bed krijgen, offerte maken voor een klant en de was opvouwen. Bloggen? Schrijven? Waarover?

En toch…

Toch zit jouw leven, privé en zakelijk, ook vol mooie plaatjes en interessante verhalen. Ook jij hebt luxe om je heen. Je moet het alleen leren zien.

Kijken, inzoomen, filtertje eroverheen en posten maar!

Wil je mij echt wijsmaken dat jij nooit iets bijzonders ziet om je heen? Mooie bloemen in een vaas, de zon op je bureau, een perfecte cappuccino… sta eens stil en neem de tijd ergens van te genieten. Maak er een foto van, zoals die Instagrammers ook doen. Pochen zij nou echt over hun perfecte leventje, of leggen ze gewoon de genietmomenten vast? Maakt het uit?

Probeer het eens. Kijk door je roze Instagram-bril naar de wereld om je heen. Maak een foto, filter alle rimpels, gluten en plastic boodschappentassen eruit et voilá: je hebt het mooie plaatje.

Weet je trouwens hoe veel tijd populaire Instagrammers en Youtubers bezig zijn met het photoshoppen, belichten en filteren van hun foto’s en video’s? Seriously. Heb je daar tijd en geduld voor? Ik niet.

 

Uiteindelijk gaat het niet om het plaatje

 

Het gaat om het verhaal erachter. En dan vooral het gevoel dat het verhaal oproept bij je volgers. Je volgers scrollen door hun tijdlijn om zichzelf een goed gevoel te geven. Ze zoeken herkenning en afleiding. Inspiratie of een nieuw inzicht. Ze staan even stil in hun eigen leven om in het leven van anderen te gluren. Als jij je doelgroep kent, weet je wat ze zoeken. Focus daar eens op, in plaats van op je eigen bad hair day.

contentcreatie - be an original

Wil je inspiratie? Alsjeblieft, 8 keer inspiratie

waarvoor je niet verder hoeft te zoeken dan in je eigen leven

Er is al genoeg glamourous shit online: maak jij nou maar een post over het échte leven. Jouw leven.
Copy-paste deze beginnetjes en schrijf er een blog mee, of gebruik ze als bijschrift bij een foto.

FAQ
“Op feestjes praat ik niet vaak over werk. Maar als mensen me vragen wat ik doe en ik zeg dat ik <vul maar in> ben, vragen ze me altijd … “<aanvullen met antwoord en eventueel een paar tips.>

Klanten
“Dit is <naam klant>. Ze is <vul in> en kwam bij mij terecht via <vul in>. Ze had een probleem met <vul in>. Ik stelde voor <oplossing>. <Resultaat>. <Quote klant>.”

Lessen uit het leven zakelijk toepassen
Heb je een vage Tinderdate gehad? Ben je gevlucht voor een opdringerige verkoper bij Mediamarkt? Welke ondernemersles trek je uit die anekdote? Lijkt me een hilarisch stukje.

Recycle content
Vroeger veel geblogd? Recycle oude artikelen.

Jeugdherinneringen
“Als kind kwam ik vaak in …. Wat ik me goed herinner is <herinnering>.” Wat doet deze herinnering nu met je? Wat heb je ervan geleerd?

Logboek
Bloggen was ooit het bijhouden van een weblog, een soort online dagboek. Hoe ziet jouw dag er vandaag uit? Maak elk uur een foto en vertel wat we zien.

Handigheidjes
Weet je een handige app of andere tool waar je blij mee bent? Deel ‘m.

Ooit…
“Ooit wil ik <vul in droom>. Dan <detail van droom>.” Wat doe je om die droom te verwezenlijken? Waar geniet je nu van, zo lang die droom nog geen realiteit is?

 

Het leven is niet alleen maar rozengeur en maneschijn

 

Echtscheidingen, jammerende kinderen, lekke banden: het zijn gebeurtenissen die niet passen bij een groots en meeslepend leven, maar ze vormen wel het leven van alledag.
Zie de gebeurtenissen als verhalen. Verhalen die gedeeld mogen worden; ze zijn het bewijs dat je een leven hebt.

Natuurlijk zijn niet al die verhalen bruikbaar voor je zakelijke site, maar meer dan je denkt. Zeker als je inzoomt op hoe je met alle uitdagingen in je leven omgaat. Zo ben je in je werk waarschijnlijk ook. Jouw dagelijkse beslommeringen leveren niet elke dag een picture-perfect Instagramplaatje op. Tenzij je bereid bent zware filters in te zetten en jezelf photoshoppend door de dag heen te slaan.

Hou de onderwerpen van je content dichtbij jezelf. Een foto van dat Lego-blokje waar jij net met je blote voet bovenop stond, is een heerlijk herkenbaar verhaal. Wees jij maar gewoon jij, want dat is precies wat de wereld nodig heeft.

 

Meer blogs:

This is why you need to team up with Dwayne Johnson

If we want to achieve our goals, whether it’s in life or in business, why are we never doing the things we should be doing? If you want to have a six-figure income, why are you not making those sales calls?If you want to lose weight, why are you eating chocolate chip...

Marketing is human again. Bye bye, sales funnel

In his blog, 2019: The Most Human Year Because It Must Be Mark W. Schaefer refers to his new book Marketing Rebellion: The Most Human Company Wins. And I believe that, too. Marketing is finally human again. "The sales funnel is gone." Hear, hear. Three years ago I...

Wat te doen als je geen reacties op je blog krijgt?

Eén van de leukste dingen die ik mezelf ooit cadeau deed is de Museumkaart. Regelmatig schuifel ik langs de werken van bekende en minder bekende kunstenaars in het Rijksmuseum, Museum Arnhem of een ander fijn gebouw vol kunst, ergens in Nederland. Daar hangen ook...

Waarom zien we zo weinig van jou online?

Het lukt je maar niet om de content te creëren die je nodig hebt om zichtbaar te worden online. Je probeert het elke keer opnieuw: een blog schrijven, regelmatig posten op LinkedIn, een Instagram Story maken... je begint enthousiast, maar binnen no-time verslap je...

Don’t be vanilla

"Don't be vanilla," waarschuwde mijn business coach me. Vanille is saai en voorspelbaar. Als je altijd veilig voor vanille-ijs kiest, moet je geen ondernemer worden. Als life coach, hypotheekadviseur of hardlooptrainer verkoop je altijd een belofte. Een gelukkiger...

You had me at hello

Of: hoe je met vier mislukte huwelijken nieuwe klanten scoort     “Hello?”Jerry loopt een woonkamer vol gescheiden, verzuurde vrouwen binnen.“I’m looking for my wife.” De vrouwen vallen stil. Dorothy staat op en kijkt haar man verbaasd aan.Jerry richt zich...

Street art: de ongefilterde versie van jezelf

De mens creëert. Uit geldingsdrang of overtuiging. Uit woede of onmacht, uit liefde of verwondering. Kunst is wat ontstaat als dat wat in je binnenste rondwoedt, -zingt of -dwaalt, zich manifesteert. Kunst is overal. Ze beperkt zich niet tot de wanden van het...

Hoe kun je een blog herpubliceren zonder duplicate content-gezeik?

Google is streng.Tegen plagiaat treedt de zoekmachine hard op. Niet omdat Google zo’n groot rechtvaardigheidsgevoel heeft; hij wil kwaliteit leveren aan zoekers en filtert daarom alle dubbele resultaten (duplicate content) eruit en negeert vervolgens de jongste...

De enige SEO-regel die je moet onthouden

en die zoekmachineoptimalisatie een stuk makkelijker maakt   Vroeger was alles beter.De batterij van je Nokia ging 23,5 uur mee. Je was hip met ISDN in plaats van een inbelverbinding. En bovenaan Google staan was simpel: je verstopte dertig keer je keyword in je...

Contentmarketing: waardevolle strategie of gewoon een hippe trend?

In 2011 was contentmarketing de nieuwe trend in marketingland.Nog voordat argeloze internetters wisten wat ‘content’ was, hadden slimme marketingjongens de trend al omarmd als de kip met de gouden eieren. Bij marketingbureaus werkten plots contentspecialisten en...

Hoe vind je een goede tekstschrijver?

In drie stappen naar de perfecte match Op marketingprofs.com las ik een leuk artikel van blogger Richard Pelletier, How to Choose and Work With the Best Freelance Copywriters.Een feest van herkenning, dit artikel.Ik heb zelf ook vaak genoeg meegemaakt dat klanten óf...