"Show up, dive in, stay at it."

"Show up, dive in, stay at it."

In 1998, toen floppydisks en faxen nog de standaard waren, startte ik communicatiebureau Quibble. Ik had Nederlands/Tekstschrijven gestudeerd en werkervaring opgedaan in een snackbar, een schoenwinkel, een beveiligingsbedrijf en een circus. Ik was 26. De hoogste tijd om voor mezelf te beginnen.

Al snel ontdekte ik dat er als journalist geen droog brood te verdienen viel. Aangezien ik sinds mijn Commodore 64 al een fascinatie had voor alles wat op computercode leek (ik ben een nerd met een talenknobbel), specialiseerde ik me in het schrijven van teksten voor internet. Ik heb heel wat bedrijven geholpen met de teksten voor hun allereerste website. Een paar jaar later kwamen de social media op. In 2004 ontdekte ik LinkedIn en in 2008 maakte ik een account aan op Twitter en Facebook. Ik kon weer heerlijk pionieren en gaf door het hele land twittercursussen.

Inmiddels weet iedereen wat een ‘duimpje’ betekent en hoe je die cocktails-bij-het-zwembad-foto met #lovemylife op Instagram zet. Het is druk geworden online. Zichtbaarheid is het nieuwe hypewoord. Want het is zó moeilijk om op te vallen in de tijdlijn. Het kost zó veel tijd en geld om gevonden te worden via zoekmachines en social media.

Terwijl dat zó niet waar is.

Internet geeft juist meer mogelijkheden dan ooit om je doelgroep te vinden. Om met precies díe mensen in contact te komen die naar jou op zoek zijn. Google is een superslimme zoeker is geworden – met de juiste content op je site word je snel gevonden. En ook door met regelmaat updates te plaatsen op je social media creëer je meer zichtbaarheid en traffic naar je site. Dus je kunt twee dingen doen: klagen over de drukte online, of niet. Zo simpel is het.

De klagers posten niks. “Het is te druk. Ik heb weinig volgers. Ik val toch niet op.”
De niet-klagers zijn online. Ze creëren consistent content, voor al hun online kanalen. Omdat het werkt.

Barack Obama zei het mooi in zijn afscheidsspeech:

“Show up, dive in and stay at it.”

Show up: je hebt een up-to-date website en bent aanwezig op platformen/social media waar je doelgroep ook te vinden is.

Dive in: Je doet actief mee in de conversaties en je bouwt aan waardevolle relaties met klanten en ambassadeurs.

Stay at it. Je houdt het vol, ook al zie je niet meteen resultaat van je inspanningen. Geef het minstens drie maanden. Het bouwen van een relatie kost tijd. Mensen moeten je leren kennen, zich verbonden voelen met je en je vertrouwen. Know, like & trust.

Know, like & trust

Het opbouwen van je know, like & trust-factor kost tijd. Tijd is wat veel ondernemers niet hebben. Ze doen dagen over het schrijven van één blog. Schrijven is niet hun core business. Gelukkig zijn er ook manieren om content te maken waarbij je niet veel hoeft te schrijven.

Voor het tot bloei brengen van je bedrijf met behulp van internet heb je geen tijd nodig, maar content. Daarom ontwikkelde ik een programma waarin ondernemers zoals jij en ik, mensen met verstand van hun vak en een hart voor hun klanten, snel en eenvoudig content kunnen creëren. Lees hier meer over mijn 80/20-programma.

Met welke content kun jij jouw doelgroep inspireren?
Welke onderwerpen vinden jouw klanten interessant en hoe kun je daar content over maken?

Laten we daar eens over sparren. Ik nodig je van harte uit om een Zoom- of Skype-afspraak met me te maken. Geheel vrijblijvend. Ik ben benieuwd naar wat jou bezighoudt, tegen welke uitdagingen je aanloopt. Misschien kan ik je helpen.

Ik hoop snel iets van je te zien online.

Neem contact met me op

Ik ben er even niet. Stuur me een e-mail en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search