Over Quibble

 “Tekstschrijver? Maak je liedjes ofzo?”

 

Vroeger wilde ik journalist worden, of kinderboekenschrijfster. Dus schreef ik op mijn elfde een kinderboek en runde ik op mijn zestiende een buurtkrant. Na twee keer uitgeloot te zijn voor de School voor de Journalistiek koos ik voor een studie Nederlands/Tekstschrijven.

Nooit afgemaakt, trouwens. Het bedrijfsleven lonkte, of was het gewoon het leven? Ik werkte als directiesecretaresse en relatiemanager bij een beveiligingsbedrijf, deed de pr bij het Groot Russisch Staatscircus en toen wist ik wel een beetje hoe het moest. Ik was 26 en had geen zin meer om voor een baas te werken.

In 1998 startte ik communicatiebureau Quibble. Al snel liet ik het schrijven van tijdschriftartikelen en brochures links liggen en specialiseerde ik me in schrijven voor het nog zeer jonge internet. Ik was één van de eerste ‘webtekstschrijvers’ van Nederland, een unicum.

Het vak van tekstschrijver was sowieso onbekend. Nee, ik was geen copywriter, die werkten in de reclame. Nee, ik schreef ook geen liedjes voor Frank Boeijen. Ik schreef teksten voor het internet.

 

Inmiddels is het druk geworden online.

 

‘Zichtbaar zijn’ is een must. Maar hoe dan? Het kost zóveel tijd en geld om gevonden te worden via zoekmachines en social media, en het is zó moeilijk om op te vallen in de tijdlijn.

Of toch niet?

Ja, het is druk. Maar tegelijkertijd zijn er talloze mogelijkheden om jouw exacte doelgroep te vinden online. Om met precies díe mensen in contact te komen die naar jou op zoek zijn. Als je maar een interessant en relevant verhaal vertelt.

Natuurlijk zijn er klagers. ‘Het is te druk op internet. Ik heb weinig volgers. Ik val toch niet op.’ Klagers publiceren niks. Toch zijn er genoeg mensen die wel consistent content creëren en publiceren. Waarom ze dat doen? Omdat het werkt.

Contentmarketing, want daar hebben we het over, is geen hit-and-run-strategie. Een relatie opbouwen met je volgers kost tijd en aandacht. Volhouden. Barack Obama zei het mooi in zijn afscheidsspeech:

“Show up, dive in and stay at it.”

Show up: doe wat nodig is om je bedrijf zichtbaar te maken.

Dive in: luister actief naar waar jouw klanten mee zitten. Hoe kun je ze helpen?

Stay at it: nee, je ziet niet meteen resultaat van je inspanningen, maar je houdt consistent vol. Jij staat ergens voor. Mensen leren je kennen, voelen zich verbonden met je en weten wat ze aan je hebben. Know, like & trust.

 

Know, like & trust

 

Het opbouwen van je know, like & trust-factor kost tijd. En je hebt publicatiemateriaal nodig: content. Blogs, vlogs, tips, quotes, white papers, podcasts: kies maar wat je leuk vindt. Welke content ga je maken? En hoe pak je dat aan?

Laat mij je helpen met je content.
Ze noemen me niet voor niets de Content Queen.

Volg me op LinkedIn of Instagram. Of laat mij eens met je meedenken over je content en hoe je daarmee klanten vindt. Elke week maak ik tijd vrij in mijn agenda om zp’ers en content creators advies te geven over content en marketing. Geheel gratis en vrijblijvend. Ik ben benieuwd naar wat jou bezighoudt, tegen welke uitdagingen je aanloopt.

Boek vandaag nog een Inspiratiegesprek in mijn agenda.

 

 

Wil je op de hoogte blijven?

Mis geen blog, geen workshop en geen awkward moment in mijn saaie schrijversleven: meld je aan voor Quibble mail.

En volg me gerust op Instagram en LinkedIn: compleet zinloos, maar o zo gezellig!