You had me at hello

hallo - zichtbaarheid Quibble content fotocredit: Pixabay

Of: hoe je met vier mislukte huwelijken nieuwe klanten scoort

 

 

“Hello?”
Jerry loopt een woonkamer vol gescheiden, verzuurde vrouwen binnen.
“I’m looking for my wife.”

De vrouwen vallen stil. Dorothy staat op en kijkt haar man verbaasd aan.
Jerry richt zich tot haar en zegt: “I’m not letting you get rid of me, how about that.”

Hij vertelt haar dat hij eerder die avond een groot zakelijk succes vierde. Maar de avond was niet compleet. Verre van, zelfs. Want zij was er niet bij. Hij had het met haar willen delen. Hij had haar stem willen horen, hij had er samen met haar om willen lachen. Hij miste zijn vrouw. “I love you. You complete me.”

Dorothy’s ogen vullen zich met tranen. “Shut up,” zegt ze. “Just shut up. You had me at ‘hello’.”

 

“You had me at hello.”

 

Een legendarische quote uit de film Jerry Maguire. Tom Cruise, Renée Zellweger en een eind-goed-al-goed-zwijmelscène.

 

(Dit is de hele scène. Als je alleen het moment suprême wil zien: spring naar 4:10.)

 

 

Films hebben meestal weinig van doen met de realiteit. Toch kan ik me een paar You had me at hello’tjes herinneren uit mijn eigen leven.

Zo zocht ik ooit een personal trainer. Via via kreeg ik de naam door van Jerrod. Atletisch gebouwd, met een wasbord waarmee je het eelt van je voeten kon raspen. Zelfs zijn stembanden klonken gespierd. Hij begon een soort verkoopverhaal over zijn sportdiploma’s. “Ben je klaar?” onderbrak ik hem. Ik kon niet wachten om door hem afgebeuld te worden.

Of toen ik tijdens een seminarpauze een gesprek had met een vrouw over haar vier mislukte huwelijken. We piesten bijna in onze panty’s van het lachen. Toen deze Rianne me vertelde dat ze geleide meditaties gaf, had ik me al aangemeld voordat ik precies wist wat dat inhield.

 

They had me at hello.

 

 

 

Als iets goed voelt, dan weet je dat binnen een paar seconden. Online werkt dat precies zo. Ik kijk naar iemands profiel, foto’s en teksten en weet direct of ik een vriendschapsverzoek accepteer of niet.

Een profielfoto met een ontbloot, volgetatoeëerd anabolenlijf? Nee, dank je. Een tijdlijn vol duckface-selfies? Laat maar. Alleen maar quotes van het kaliber ‘in slechte tijden leer je je vrienden kennen’: bespaar me je ellende. Een paar keer scrollen en ik heb mijn oordeel klaar. Sorry, maar zo werkt het. You f*cked up at hello.

 

Een ja of een nee bij ‘hello’: het is allemaal goed

 

Je hoeft niet bij iedereen in de smaak te vallen en zij niet bij jou. Ook als ondernemer moet je dat accepteren en omarmen – niet iedereen is jouw klant. Als mijn content, mijn kennis, mijn inzichten en de manier waarop ik ze deel je niet aanspreekt, zullen we waarschijnlijk nooit samenwerken. Ontvolg me op twitter, schrijf je uit voor mijn nieuwsbrief: prima.

Dat is zo fijn aan contentmarketing: mensen kunnen rustig kennis met je maken via je blogs, je vlogs en je socialmedia-posts. Je hoeft ze nergens van te overtuigen, je hoeft ze niks te verkopen: je hoeft alleen maar te ZIJN.

Contentmarketing maakt sales een stuk makkelijker. Mensen kennen je al via Instagram en Facebook. Ze lezen al maanden je blogs. Ze weten wat je expertise is, hoe jij in het leven staat en welke resultaten je brengt. Als ze er klaar voor zijn, haken ze aan. Dat kan even duren – ik heb klanten die pas na twee jaar iets bij me kochten. Sommigen zullen nooit iets bij me kopen, anderen boeken al een sessie bij hun eerste bezoek aan mijn website. I had them at hello.

Begrijp je nu waarom het zo belangrijk is dat je zélf je content maakt, al ben je geen fotomodel, schrijver of fotograaf? Mensen zoeken verbinding en herkenning, geen perfecte plaatjes. Ze zoeken een oplossing voor een probleem, iemand die ze helpt bij de volgende stap. Laat ze iets van jou zien, en van wat jij voor ze kan betekenen. Ga die verbinding aan. Show them the money!

Die quote komt ook uit Jerry Maguire. Heerlijke film.

 

Meer blogs:

This is why you need to team up with Dwayne Johnson

If we want to achieve our goals, whether it’s in life or in business, why are we never doing the things we should be doing? If you want to have a six-figure income, why are you not making those sales calls?If you want to lose weight, why are you eating chocolate chip...

Marketing is human again. Bye bye, sales funnel

In his blog, 2019: The Most Human Year Because It Must Be Mark W. Schaefer refers to his new book Marketing Rebellion: The Most Human Company Wins. And I believe that, too. Marketing is finally human again. "The sales funnel is gone." Hear, hear. Three years ago I...

Wat te doen als je geen reacties op je blog krijgt?

Eén van de leukste dingen die ik mezelf ooit cadeau deed is de Museumkaart. Regelmatig schuifel ik langs de werken van bekende en minder bekende kunstenaars in het Rijksmuseum, Museum Arnhem of een ander fijn gebouw vol kunst, ergens in Nederland. Daar hangen ook...

Waarom zien we zo weinig van jou online?

Het lukt je maar niet om de content te creëren die je nodig hebt om zichtbaar te worden online. Je probeert het elke keer opnieuw: een blog schrijven, regelmatig posten op LinkedIn, een Instagram Story maken... je begint enthousiast, maar binnen no-time verslap je...

Don’t be vanilla

"Don't be vanilla," waarschuwde mijn business coach me. Vanille is saai en voorspelbaar. Als je altijd veilig voor vanille-ijs kiest, moet je geen ondernemer worden. Als life coach, hypotheekadviseur of hardlooptrainer verkoop je altijd een belofte. Een gelukkiger...

Street art: de ongefilterde versie van jezelf

De mens creëert. Uit geldingsdrang of overtuiging. Uit woede of onmacht, uit liefde of verwondering. Kunst is wat ontstaat als dat wat in je binnenste rondwoedt, -zingt of -dwaalt, zich manifesteert. Kunst is overal. Ze beperkt zich niet tot de wanden van het...

Geen inspiratie? Hoezo? Heb je geen leven?

Al die 'geslaagde ondernemers' op Facebook en Instagram. Ze ontbijten met zelfgemaakte granola, lunchen drie sterren-veganistisch en zitten om wine-thirty aan de bubbels met hashtag workhardplayhard. Dan jij. Krijgt met moeite je hoofd uit de slaapstand, propt tussen...

Hoe kun je een blog herpubliceren zonder duplicate content-gezeik?

Google is streng.Tegen plagiaat treedt de zoekmachine hard op. Niet omdat Google zo’n groot rechtvaardigheidsgevoel heeft; hij wil kwaliteit leveren aan zoekers en filtert daarom alle dubbele resultaten (duplicate content) eruit en negeert vervolgens de jongste...

De enige SEO-regel die je moet onthouden

en die zoekmachineoptimalisatie een stuk makkelijker maakt   Vroeger was alles beter.De batterij van je Nokia ging 23,5 uur mee. Je was hip met ISDN in plaats van een inbelverbinding. En bovenaan Google staan was simpel: je verstopte dertig keer je keyword in je...

Contentmarketing: waardevolle strategie of gewoon een hippe trend?

In 2011 was contentmarketing de nieuwe trend in marketingland.Nog voordat argeloze internetters wisten wat ‘content’ was, hadden slimme marketingjongens de trend al omarmd als de kip met de gouden eieren. Bij marketingbureaus werkten plots contentspecialisten en...

Hoe vind je een goede tekstschrijver?

In drie stappen naar de perfecte match Op marketingprofs.com las ik een leuk artikel van blogger Richard Pelletier, How to Choose and Work With the Best Freelance Copywriters.Een feest van herkenning, dit artikel.Ik heb zelf ook vaak genoeg meegemaakt dat klanten óf...